vakantie

Je gaat op vakantie om te ontspannen. Maar voor een bepaald soort mensen neemt de spanning toe. Een prettige spanning welliswaar, maar toch. Wat je ook verzamelt, in een nieuwe omgeving is er altijd kans op een nieuwe aanwinst.
Afgelopen vakantie waren we in Zeeland. Twee jaar eerder waren we daar ook. Toen kocht ik in een winkeltje, ergens achteraf, een mooi uniform. Het hing te koop als een jasje van een lakei. Maar ik wist wel beter……

Dit is dus geen jas van een lakei

Nu hangt het in mijn museum als het ceremonieel tenue van een muzikant van de Garde Fuseliers Prinses Irene!

Dus ook dit jaar weer naar dat winkeltje. Wie weet, wat er nu te vinden is. Helaas, gesloten op de dag dat is er ben. Maar dat geeft niks, ik ga er gewoon later nog een keer naar toe.  Maar hoe ik ook keek toen ik er weer was, er was niets van mijn gading.

En week later ben ik naar de plaatselijke rommelmarkt geweest. Met een fantastisch resultaat: 3 baretemblemen, een petembleem van de Koninklijke Marechaussee (KMar), een baret uit 1967 (gratis) en een witte binnenhelm van de KMar.

Een van de baretemblemen is van het infanterieregiment Oranje Gelderland. Deze uitvoering van het embleem is gemaakt van aluminium. Speciaal geslagen voor de hoed die het 6e infanteriebataljon droeg in de periode tussen 1960 en 1962 op (voormalig) Nederlands Nieuw Guinea. In die tijd werden de baretemblemen vooral van koper geslagen. Maar in de vochtige, tropische omgeving zouden de koperen emblemen snel groen uitslaan.  Dus ik had voor 1 euro weer heel bijzonder embleem.

Soms hoef je dus je dus niet zover te reizen om leuke nieuwe items aan je verzameling toe te voegen.

Over militariaverzamelaar

gepassioneerd verzamelaar van Nederlandse militaria (KL, KMar en KNIL) met een eigen (bescheiden) museum.
Dit bericht werd geplaatst in militaria en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie